tisdag 9 augusti 2016

Skada


I E12 tar man skada på tre sätt. Omtöcknande skada (OS), Sårande skada (SS) och Dödlig skada (DS) hur många poäng man har av varje beror på grundegenskapen Tålighet (TÅL).

En normal människa har 2 i TÅL, vilket skulle betyda 4 OS, 2 SS och 1DS


Olika former av vapen ger också olika sorters skada. Trubba föremål och naturliga vapen som händer och fötter ger ofta OS, En pistol t ex ger SS och granater och liknande ger DS. 

Nu är det givetvis inte så enkelt. Om en karaktär tar full omtöcknande skada blir han/hon knockad. Skulle en karaktär ta OS som blir mer än vad man kan tar så blir det automatiskt en sårande skada, OS skadan skulle bli noll plus den överskridande skadan.

Ex: Om en karaktär, som tar 4 OS, får en smäll som är på 5 OS, så blir det 1 SS och 1 OS.

Samma sak gäller med SS och DS. 

Givetvis dör en karaktär när den inte kan ta mer dödlig skada. Detta gör att systemet blir ganska snabbt och dödligt. Klena karaktärer bör inte slåss med andra ord...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar