lördag 27 augusti 2016

Erfarenhet och utveckling


Hur en karaktär utvecklas i ett spel är alltid en klurig fråga. I "Eternal 12" är utvecklingen av karaktären en stor del av spelet, och min tanke var att det skulle ske när man avslutat vissa delar av äventyret. Min första idé vara att alla spelare skulle ha en kortlek där de drog kort i slumpvis ordning, där korten visade hur mycket karaktären kunde öka sina färdigheter, grundegenskaper och liknande.

Efter lite mer testande kom jag på att det var bättre att göra en tabell för varje spelare och sedan låta en tärning avgöra vilken del av tabellen man ska läsa av. Eftersom spelet heter som det gör så finns det 12 nivåer att uppnå, så en gammal hederlig T12 (tolvsidig tärning) fungerar alldeles utmärkt.

På karaktärsbladet kan man sedan hålla reda på vilken av nivåerna man uppnått:

När man sedan nått alla sina nivåer kommer spelet att ta en ny form. En fördel med att skriva ett äventyr och sedan göra reglerna för att passa äventyret.




1 kommentar:

  1. Just det, den gamla "hederliga" T12:an kommer man ju ihåg. =)

    SvaraRadera