lördag 17 september 2016

Första speltillfället III



Spelarna fortsätter att söka igenom staden på ledtrådar. Theodore beger sig till Harlem där han märker att gängen där har börjat rusta för krig. Normalt är de fredliga, men nu verkar någon person fått dem att tro att de har "great power", och har börjat beväpna sig duktigt. När Theodore pressar en av dem lite mer får han fram att den som eggat massorna är en viss Ares Lock, en av dem som Calvin gjort ritualen med.

Samtidigt har Thomas och Josh bestämt sig för att spana runt i Finance district. De blir väldigt förvånade när de ser en humanoid varelse kasta sig ut från Freedom Tower, som nu börjar ändra färg till mer röd-lila. Humansidan fäller ut ett par stora vingar och flyger iväg över Manhattan.

På vägen hem till Josh blir de överfallna och i ett snabbt raseri jagar Thomas bort överfallet med en kaskad av blixtar. Josh blir mer fascinerad än rädd, och väl hemma hos honom upptäcker han att han kan flytta föremål med bara tanken. Allt blir mer mysko ju mer tiden går.

Nästa dag får de reda på att nationalgardet omringat Freedomtower, och att vissa stridigheter pågår på södra Manhattan.

När hela gruppen samlas igen bestämmer de sig för att ta sig in i tornet genom kloakerna. Mary fixar fram en nyckel och de beger sig ner i underjorden. När hon hoppar ner i tunnlarna upptäcker hon att hon fått förmågan att flyga. Vilket som. De beger sig vidare. Snart får en av dem en syn om att något viktigt finns i närheten. Theodore har annars mest känt att något hemskt finns i närheten.

Efter lite letande hittar de delar av underjorden som härstammar från tiden precis före första världskriget. Där hittar de en brunn som lyser i mörkret. I samma rum finns en massa duellers som attackerar när karaktärerna försöker ta det som finns i brunnen. 

Det blir en kort strid som vinns av karaktärerna. De upptäcker att i brunnen finns två halsband och ett par armband. Theodore känner igen ett halsband med en triangel som sitt, Josh känner igen ett liknande halsband med en cirkel som sitt och Mary vet att armbanden är hennes. De känner på sig att de är viktiga, men just nu verkar de inte ha någon speciell funktion.


Efter striden fortsätter de och snart hittar de till källaren till tornet där de finner rummet som ritualen utförts i. På golvet kan man fortfarande se ett uppritat pentagram. Rummet är fullt av sönderslitna kroppar, men det värsta av allt är att det finns en portal i rummet som fortfarande är öppen. Karaktärerna blir lite nervösa när de tänker på allt som kunnat kommit ur den de senaste dagarna.

Då de inte vet hur man stänger portalen beslutar de sig för att leta upp en svets för att svetsa igen dörren till portalen. I ett garage finner de en verkstad, och turligt nog finns det en svets med.


I garaget finns också Mara. En av varelserna som kommit ur portalen. Hon frammanar ett gäng mardrömmar och anfaller karaktärerna. De lyckas slå tillbaka och oskadliggöra Mara. Efter det lyckas de också svetsa igen dörren och efter det bestämmer de sig för att dra hem igen.

På vägen hem ser de att nationalgardet har fallit och att Tornet nu är i något annans händer. De förstår att detta bara är början...

Där slutar första speltilfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar